Bilder fra Nord Norge

og resten av landet – Fotografier tatt av Thomas Laupstad

Anmeldelse / test av Samsung NX10 av Photography Blog – konkurrent til Micro Four Thirds?

10 June, 2010 (14:17) | Kamera | By: Thomas

Samsung NX10
Samsung NX10

Det gleder meg stort at det dukker opp stadig nye kameraer med mindre kamerahus enn speilreflekskameraer, men som har stor bildebrikke. Nå har Samsung kastet seg inn i kampen med Olympus og Panasonic sin Micro Four Thirds-standard med det nye Samsung NX10 kameraet. NX10 ligner veldig på et tradisjonelt speilrefleks, men både kamerahuset og objektivene har mindre størrelse.

Noen hovedspesifikasjoner hos Samsung NX10:
-14.6 megapiksel APS-C CMOS bildebrikke
-Kompakt kamera uten speil
-720P videofunksjon
-3″ AMOLED skjerm
-921k elektronisk søker

Nå har Photography Blog testet Samsung NX10 og de gir kameraet en god anmeldelse med 4.5 stjerner ut av 5 mulige. Kameraet får også medaljen “Highly Recommended” og får en perfekt skår på bildekvalitet og hva du får igjen for pengene dine. NX10 skårer også ganske høyt på design, men lavere på brukervennlighet og spesifikasjoner. Bloggen mener at Samsung har produsert en vinner spesielt når du ser på den lave prisen og den gode bildekvaliteten. Personlig er jeg skuffet over designvalget til Samsung siden det ligner så veldig på tradisjonelle speilreflekskameraer. Jeg foretrekker heller designet til Panasonic GF1 og Olympus E-PL1 siden jeg er på jakt etter et kamera som jeg kan få plass til i lomma uten at det skal gå ut over bildekvaliteten.
Les hele anmeldelsen av Samsung NX10 kameraet her.
Les flere kamera-nyheter her.